Sundsby Vänförening värnar om kulturarvet Sundsby säteri

Sundsby Vänförening

Vandringslederna

Det finns många möjligheter att ta sig fram i naturen i omgivningarna av Sundsby säteri.  Tjörns kommun har nyligen publicerat en ny karta över vandringslederna. Den finner du nedan. Du kan också ladda hem den som en pdf-fil om du så önskar. Den når du genom att klicka här: Karta över vandringsleder på Sundsby.

Skriv gärna ut ditt exemplar av kartan innan du ger dig ut på vandringslederna. Ett begränsat antal finns att tillgå på KaffeHuset men den upplagan kan snabbt ta slut, så du är på säkra sidan om du har med din egen karta.

Det finns fem olika vandringsleder att välja mellan. Den längsta är Sundsbyleden, som är 4,4 km lång och tar ca 90 minuter att gå, om du inte tar någon rast på rastställena utefter leden. Vägen upp till Solklinten är mer ansträngande än någon annan del av Sundsbyleden, och det är besvärligt att ansluta till Sundsbyleden från Solklinten. Därför kan det vara ett alternativ att först gå tillbaka samma väg som du gick upp, innan du fortsätter på själva Sundsbyleden. Om du tar dig upp till Solklinten eller andra utsiktspunkter, blir du rikt belönad för din möda.

Mer information om de olika lederna finner du på kartan.

Var väl utrustad med tanke på väder och bekvämlighet! Vandringskängor eller stövlar är bra attribut, beroende på väderförhållandena.